Life of Basava



Birth
Evolution
Birth of Lingayathism
Shivaikyam

It is hard to think where to begin on Guru Basava life, I want to add more and more info as I learn about him here. Lot of rituals thought by Guru Basava are misused or misinterpreted now. He led a big community, and tried to change the rules, rituals to change mankind. But as always power, greedy, selfishness, money, people calling themselves great in caste system, never let him lead. He left his body with Angry at last, because of supporting a intercaste marriage. He couldn't see people killing so hard that couple. He tried to explain the real meaning of Athma, and Love towards God, seeing God in everyone.

Guru Basava made rituals and made us to practice to stay close ourselves to God. People who calls themselves Veerashaiva ancestors, don't even know the basic principles thought by Basava.

I will try to keep it simple, and cover main points.

బసవేశ్వరుడు (1134–1196) హైందవ మతాన్ని ఉద్దరించిన ప్రముఖులలో ఒకడు. ఈతడిని బసవన్నబసవుడు అని మరియు విశ్వగురుఅని పిలుస్తారు. సమాజంలో కుల వ్వవస్థను, వర్ణ భేదాలను, లింగ వివక్షతను సమూలంగా వ్యతిరేకించిన అభ్యుదయ వాది. వీరశైవం ఇతను బోధించిన మార్గం.


కర్ణాటకలోని బాగేవాడి ఇతని జన్మస్థలం. తండ్రి మాదిరాజు, తల్లి మాదాంబ. చిన్న వయసులోనే శైవ పురాణ గాధలను అవగతం చేసుకున్న బసవనికి కర్మకాండపై విశ్వాసం పోయింది. ఉపనయనం చేయ నిశ్చయించిన తల్లిదండ్రులను వదలి కూడలసంగమ అనే పుణ్యక్షేత్రం చేరిన బసవుడు అక్కడ వేంచేసియున్న సంగమేశ్వరుణ్ణి నిష్టతో ధ్యానించాడు. దేవుడు అతని కలలో కనిపించి అభయమిచ్చాడని, దేవుడు ఆనతి మేరకు మంగళవాడ (కళ్యాణ పురం) చేరుకుంటాడు. ఇతడు 12వ శతాబ్దంలో కర్ణాటక దేశాన్ని పాలించిన బిజ్జలుని కొలువులో చిన్న ఉద్యోగిగా చేరి, అతని భాండాగారానికి ప్రధాన అధికారియై భండారీ బసవడుగ ఖ్యాతినొందాడు. సామర్ధ్యమునకు నిజాయితీ తోడుకాగా భక్త భండారి బిజ్జలుని ప్రధానామాత్యుడిగా పదవి అందుకున్నాడు.


ఒక వైపు రాజ్యపాలనలో ప్రధాన భూమిక నిర్వహిస్తూ బసవడు భగవద్భక్తి వ్యాప్తికి నిరంతర కృషి చేశాడు. అతని బోధనలలోని సమదృష్టి పలువురిని ఆకర్షించింది. వీరశైవ మతానికి తిరిగి పట్టం కట్టిన బసవని ఖ్యాతి కర్ణాటక ఎల్లలు దాటి ఆంధ్రదేశంలోను వ్యాప్తి చెందినది. ప్రతిరోజు లక్షా తొంభై ఆరువేల మంది జంగములకు మృష్టాన్నములతో అర్చించి అనంతరం తాను భుజించేవాడట. బసవడు తన ఉపదేశాలు ప్రజలకు అందుబాటులో ఉండే రీతిగా వచనాలు వ్రాసాడు. వీటిలో సూక్ష్మమైన తత్త్వం సులువుగా బోధపడేది. సాహిత్య పరంగా కూడా బసవేశ్వరుని వచనాలకు చక్కని గౌరవం లభించింది. ఇతడు మొత్తం 64 లక్షల వచనాలు కూర్చినట్లు ప్రతీతి. కానీ, ఈనాడు కొన్ని వేలు మాత్రమే మనకు లభ్యమైనాయి.


బసవేశ్వరుడు స్థాపించిన సంఘ 'అనుభవ మండపం' అని పేరు. బసవేశవరుడు తన చేతుల మీదుగా ఒక వర్ణాంతర వివాహం జరిపాడు. అది ఆనాటి సంఘంలో తీవ్ర వ్యతిరేకతకు దారి తీసింది. నూతన దంపదుతులు హత్యకు గురౌతారు. ఈ సంఘటన బసవుని హృదయాన్ని కలచివేస్తుంది. తన అమాత్య పదవిని వదలి బసవేశ్వరుడు కూడలి సంగమేశ్వరుని సన్నిధికి చేరి, కొంతకాలానికి ఆయనలో లీనమైపోతాడు.

బసవేశ్వరుడు బోధించిన సంప్రదాయమే అనంతర కాలంలో "లింగాయత ధర్మం"గా స్థిరపడింది. పాల్కురికి సోమనాథుడు తెలుగులో బసవపురాణం రాశాడు. వైదిక కర్మలంటే చిన్నతనం నుంచీ బసవేశ్వరుడికి పడేదికాదు. ఉపనయనం చేయాలని తండ్రి ప్రయత్నిస్తే బసవేశ్వరుడు ఇంటినుంచి పారిపోయాడు.శివుడే సర్వేశ్వరుడు, శివుడిని మించిన వాడులేడన్న విశ్వాసంతో శివతత్వ ప్రచారానికి పూనుకున్నాడు. అలా వీరశైవ మతానికి బీజాలు వేశాడు. ఆయన ఉపదేశాలు:


  • మనుషులందరూ ఒక్కటే. కులాలు, ఉపకులాలు లేవు.
  • శివుడే సత్యం, నిత్యం.
  • దేహమే దేవాలయం.
  • స్త్రీ పురుష భేదంలేదు.
  • శ్రమను మించిన సౌందర్యంలేదు.
  • భక్తికన్నా సత్ప్రవర్తనే ముఖ్యం.
  • దొంగలింపకు, హత్యలు చేయకు
కల్లలనాడకు, కోపగింపకు ఆత్మస్తుతి పరనిందల విడువు అన్నమయ్య, వేమన, వీరబ్రహ్మం భావాల్లో విప్లవాత్మక మార్పులు రావడానికి పరోక్షంగా బసవేశ్వరుడే కారణం అంటారు.



Birth of Lingayathism
Basavanna is a great saint, a true visionary and a revolutionary who gave universal religion to the mankind. He fought for the freedom of an individual. He created tremendous awareness among the people by declaring, "None is high or low just by birth. Greatness can be acquired only through personality and pursuit of principles. Thus the whole mankind should get the religious sanctification". It is not an exaggeration to say that his life struggle was for the realisation of social, educational and religious rights of the people. He said that no one should be deprived of their fundamental rights due to discrimination in the name of caste, status, occupation or anything else. He declared religious sanctification as one such fundamental right. Basavanna's ultimate aim was to make this fundamental right available to each and everyone.

Basavanna, keeping Welfare as the ultimate aim, decided to start a revolution relying upon religion as the main instrument. But, when he learnt that the people were not attracted by religion, he expedited programmes to take religion to the people. By preaching and writing religious literature in the mother tongue (Kannada), he inspired and facilitated the people to sing their soul elevating experiences and realizations in the language of the soil. As a result of Basavanna's sustained efforts, the spiritual stream which flowed in the mother tongue took the form of VACHANAS. This flowed like a perennial river giving a new fresh breeze of the life to innumerable number of exploited people. Brimming with confidence, they arose and attained solvation to shine eternally as sources of confidence.

Basavanna was a fortune of this earth. He, as an harbinger of a new heritage, as a 'humangod', as a saviour of sufferers, as a hope of oppressed, whipped up the confidence in them. This great soul lived in the 12th century.

If 'Lingayat Dharma' is the name of the religion, the Lingayat is the name for the follower of this religion. Some other words used synonymously are 'Lingavanta Dharma', 'Basava Dharma'  and Vachana Dharma. 'Lingavata' means a person who wears Istalinga - i.e. a miniature globular emblem of worship, either in a silver box or in a piece of cloth, around his/her neck. ' Lingayat' carries a deeper meaning than the preceding one. It signifies the fact that the follower is not only wearing Istalinga, but that he has obtained it through an initiation or Diksha ceremony. ' Basava Dharma' means the faith founded by Lord Basava, a great prophet of the twelth century. 'Vachana Dharma' conveys the menainf of, the faith preached in Vachan literature, which forms the original and authentic scriptural source for this religion.

Lingayatism is an independant religion like Buddism, Christianity, Islam, Sikhism etc by vitue of having its own metaphysical theories, which differ from advaita, Dvaita, and Visistadvaita of Vedanta. The Philosophy of this religion is known as saktivisistadvaita, where god is conceivedto be qualified by sakti or cosmic energy. yoga or the path of meditation is known as Sivayoga, whihc differs from all other Indian yogas. but at the same time is a harmonious confluence of all other yogas, including Kundalini yoga. Scriptural texts of Lingayatism are the vachanas and the literature based on vachanas. Both in ritualistic pattern and socio-cultural practices, Lingayatism differs from traditional Hinduism and all other Indian religions. Lingayath society does not consist of one cast, but is a congregation of several castes, with its followers practicing multifarious occupations.

Shivaikyam
It is very sad, how he left a real practical community he developed. I am still thinking how to put this paragraph here....

1 comments:

Veer Muchandi said...

Why are you saying that Lingayath dharma is a separate religion? It seems you copied this from somewhere. Please fix it. Veerashaivam or Lingayatha dharmam has its roots in vedas and Aagamas, Uttarabhagamulu of Shaiva aagamas explain veerashaivam. People who haven’t read those are propagating incorrect theories. Please don’t fall into that trap. Please fix your English version above.